הקמת חדר שרתים: כל מה שצריך לדעת על יסודות התכנון הנכון

חדר שרתים הוא אזור חשוב לעסקים רבים. המטרה היא להקצות חדר מיוחד למיקום שרתי המחשבים וציוד המחשוב במקום מאורגן אחד. בחלק מהמקרים, הקמת חדר שרתים מתוכננת כחלק מתהליך תכנון המשרד, או שהחדר מוקם ככל שהצורך בו גובר. 

כך או אחרת, חדר שרתים טוב מספק סביבה בה יוד המחשבים יכול לפעול בבטחה במקום אחד, כך שהרשתות ופעילויות המחשוב השונות מתנהלות בקלות וביעילות. הבנת הקמת חדר שרתים ותכנון התצורה הנכונים של החדר תסייע ביצירתו ותחזוקתו באופן יעיל.

גודל חדר שרתים

מומחי IT מסבירים שכדי למקם נכון את שרתי הלקוח, יש לתכנן חדר שמתאים לאכלוס כל ציוד המחשוב של החברה, ולקחת בחשבון את הצמיחה העסקית העתידית, כך שהחדר יוכל בהמשך לאכלס כמויות גדולות של ציוד מחשבים ולהפך למרכז נתונים. אבל מבחינה טכנית, או לפחות בשלבים הראשונים של הקמת חדר שרתים, האזור המוגדר יכול להיות כמעט בכל גודל.

חדרי שרתים יכולים להיות מעוצבים גם כמעט בכל צורה שהיא, ואפשר לתכנן אותו בצורה שאינה סטנדרטית, אבל משרתת את מטרות ארגון ציוד המחשוב של החברה. כלומר, המטרה היא להשפיע על תכנון ניהול הסביבה, כולל זרימת אוויר וקירור.

היבטים עיצוביים ייחודיים של הקמת חדר שרתים

כשעסקים קטנים צומחים ומתחילים להזדקק לשרתי מחשב וציוד מחשוב, בעלי העסק מייעדים אזור ספציפי להצבת ציוד המחשבים. ברוב המקרים, זהו מיקום קטן וזמני שבאמת יכול לאכלס כמות קטנה של ציוד. אבל חשוב להבין שהגנה על ציוד מחשוב שמתפקד כראוי אינה המטרה הספציפית של הקמת חדר שרתים.

כשחברה מתכננת או משדרגת אזור לחדר שרתים, עליה להגדיר היבטים מסוימים. עם עיצוב פרטני, ניתן להימנע מבעיות שיכולות להגיע לחדר שרתים חדש, ולכן תכנון חדר שרתים חייב לכלול היבטים עיצוביים מסוימים על מנת לאפשר לציוד הטכני לפעול כראוי:

בקרה סביבתית מדויקת

בחדר שרתים צריכים להיות חיישנים בכל אזור, שמודדים את הטמפרטורה והלחות. מערכות בקרת הסביבה צריכות להיות מסוגלות לשמור על כל החדר ברמות הרצויות.

תכנון זרימת אוויר

שרתים וציוד אחר של מחשבים מייצרים חום רב. תוכנית זרימת אוויר טובה מסייעת להימנע מ”נקודות חמות” ומסלקת חום האזור על מנת שלא ייגרם נזק.

מערכת כיבוי אש

אם פורצת שריפה, אינכם רוצים לרסס חדר שרתים בנתזי מים בכמויות גדולות. המים יפגעו ביוד וכתוצאה מכך יתרחש אסון. קיימות אפשרויות רבות לשימוש במערכות כיבוי אש, שמיועדות לכיבוי שריפות תוך שמירה על בטיחות ציוד המחשב.

פתרונות לניהול כבלים

חדרי שרתים יכולים בסופו של דבר לכלול עומסים של כבלים, ולכן בתהליך הקמת חדרי שרתים יש לתכנן פתרונות למעבר כבלים דרך התקרה או מתחת לרצפה, או בשיטת ארגון יעילה אחרת, כדי לסייע במניעת בלגן שעלול להוביל לכשלים של תפקוד המערכות.

מקורות חשמל נוספים

קיום מקורות חשמל נוספים חשוב כדי להבטיח שהציוד יישאר פעיל באופן קבוע, וגם כדי למנוע מצבים בהם תקלה במערכת החשמל תפגע בשרתים ובפריטים אחרים בחדר.

אבטחה פיזית

חדר שרתים בארגון כולל ציוד באלפי שקלים, והנתונים המאוחסנים בחדרים אלו עשויים להיות בעלי ערך רב. הקפדה על ביטחון פיזי הולם על מנת לשמור על בטיחות החדר היא חיונית.

איך מוצאים את המיקום הנכון לחדר שרתים?

אחד השלבים החשובים ביותר של הקמת חדר שרתים הוא מציאת המיקום המתאים, כך שניתן יהיה להימנע מבעיות רבות בהמשך. המיקום הטוב ביותר יהיה בקומה הראשונה קרוב למשרדי ההנהלה. 

חשוב לזכור שככל שתספקו תשובות ופתרונות מהירים יותר לצרכי הלקוחות שלכם, כך יעלה המוניטין המקצועי שלכם. 

מה צריך לקחת בחשבון בתכנון השטח המתאים לחדר שרתים?

זה נראה אולי מובן מאליו, אבל אנשי הצוות שלנו במורנקס, פתרונות מחשוב, למדו להזכיר למנהלים שתוכניות הקמת חדר שרתים לארגון שלהם צריכות להתמקד בצרכי המחשוב שלהם. כלומר, איזה צרכים נוכחיים יש לכם מהחדר? ואילו צרכים עתידיים יהיו לכם? 

הקמת חדר שרתים- כל מה שצריך לדעת
הקמת חדר שרתים- חשוב לכל עסק!

לדוגמא, נכון להיום, יתכן שתרצו להכניס את כל הציוד שלכם לארונות בגדלים סטנדרטיים, אבל כמה מקום תצטרכו בעוד חמש שנים? המומחים שלנו יודעים לחזות כמה מקום תצטרכו בעתיד, ומתכננים מראש גם שפע של מקום שיהיה לכם זמין ונוח לעבוד איתו עכשיו.

איך תכנון נכון של חדר שרתים חוסך כסף?

צרכי המחשוב הנוכחיים שלכם ישתנו עם השנים, וסביר להניח שתצטרכו להעביר ציוד מחשבים למיקום אחר, כמו גם לכוונן מחדש את הכבלים. נקודת המפתח של הקמת חדר שרתים היא תכנון לטווח הארוך שיחסוך כסף לחברה, כשנוקטים בצעדים הנכונים מראש. 

עם מיקום נכון של חדר שרתים, תוכלו לחסוך גם הרבה כסף על מערכת הכבלים, כשניתן יהיה להשתמש בכבלים קצרים יותר להפעלה, מה שאומר גם פחות תחזוקה, פחות חומר, כגון נתבים, ופחות בעיות מיפוי.

איזה ציוד ממוקם בחדר שרתים?

עם סיום תכנון הקמת חדר שרתים והכנתו לשימוש, זה הזמן להתחיל להתקין את הציוד בפועל. כל חדר שרתים מאחסן פריטים אחרים בהתבסס על צרכי החברה שמקימה אותו, והנה כמה מהפריטים השונים שניתן למצוא ברוב חדרי השרתים היום:

מדפי שרתים. מותקנים בחדר שרתים ומשמשים לאחסון הציוד הפיזי. מדפים אלו מספקים הגנה פיזית, בקרת טמפרטורה משופרת והטבות רבות אחרות.

שרתי מחשבים. כמובן שהחדר מתוכנן למיקום שרתי החברה, או אפילו לציוד לשרתים וירטואליים. מיקום נכון של הציוד חיוני על מנת להבטיח תפקוד נאות.

נתבים ומתגים וציוד רשת אחר. חיוניים לשליחה, קבלה וניתוב הנתונים הנכסים ויוצאים מחדר שרתים.

כבלים ברשת. ברוב המקרים, הקמת חדר שרתים צריכה להציע פתרונות מחשוב מתקדמים למיקום סוגים מרובים של כבלים ברשת.

ציוד לניהול כבלים. החל ממדף השרת ולאורך כל הנתיב בו הכבלים עוברים, חשוב לאבטח את הכבלים במקום. ציוד לניהול כבלים כולל לולאות מותקנות ומגוון פריטים נוספים להנחיית והגנת הכבלים.

מה כוללת הקמה מקצועית של חדר שרתים בארגון?

חשוב שכל אחד בחברה יידע מה נמצא בחדר השרתים ולמה, כולל איזה תפקיד כל פריט ממלא. חברה שמתמחה בפתרונות מחשוב מבינה שמסת הציוד עשויה לבלבל עובדים שאינם בקיאים בהיבטים הטכניים של הפעלת ותפקוד שרתים, ולכן נציגי החברה שמבצעים הקמת חדר שרתי מתייגים את כל הציוד כמו:

  • מקלדות
  • מתגים
  • נתבים
  • חומרה.

התיוג כולל הדפסת הפרטים על חוברת הדרכה שנמצאת בחדר השרתים לצורך התייחסות ושימוש קל של העובדים.

בשורה התחתונה, כדי להקים חדר שרתים מתוכנן ומעוצב היטב, חשוב להזמין את שירותי המומחים

שיקולי אבטחה מובילים עסקים רבים להקים חדרי שרתים שיארגנו, יאחסנו ויאבטחו את ציוד המחשוב של החברה. המומחים בחברת מורנקס מסייעים לכם להגדיר את חדר השירותים בצורה נכונה, כך שתהיה לכם גישה קלה לציוד המחשבים ולשרתי החברה, ושהנתונים שלכם יהיו מוגנים ומאורגנים.

הקמת חדר שרתים יכולה להיות משימה מפרכת, ולכן, כדי להשיג את התוצאה הרצויה עם חסכון כספי משמעותי, צוות המומחים שלנו יקים וינהל בגישה מקצועית את חדר השרתים שלכם, או יסייע בתכנון ועיצוב מחדש של חדר קיים בארגון, שיפעל כחדר שרתים חדש. 

המומחים שלנו בקיאים בזיהוי המקום המתאים בבית העסק, שיאפשר הגנה על מגוון רחב של ציוד, והקלה על ניהול ציוד המחשב הפיזי והתוכנות שמשמשות להפעלת העסק.

לוגו של וואטסאפ
דילוג לתוכן