מה זה שרת בענן? מדריך מקיף שיסביר את כל מה שאתם צריכים לדעת

מה זה שרת בענן? מדריך מקיף שיסביר את כל מה שאתם צריכים לדעת

שירותי מחשוב ענן מספקים שירותי מחשוב לפי דרישה, מיישומים לכוח אחסון ועיבוד, דרך האינטרנט. במקום שלעסקים תהיה בעלות על תשתית מחשוב או על מרכזי נתונים משלהם, ניתן לשכור חברה שמספקת פתרונות שרת בענן, ולקבל שירותי גישה ליישומים ואחסון נתונים.

אחד היתרונות של השימוש בשירותי מחשוב ענן הוא שחברות יכולות להימנע מהעלות המקדימה של בעלות ותחזוקה של תשתית IT משלהן, ובמקום זאת פשוט לשלם עבור השימוש, כאשר הם משתמשים בנתונים המאוחסנים על שרת בענן.

יתרונות מחשוב ענן

היתרונות המדויקים ישתנו בהתאם לסוג שירות הענן המשמש, אבל בעיקרון, השימוש בשירותי שרת בענן פירושו שחברות אינן צריכות לקנות או לתחזק את תשתית המחשוב שלהן. לא עוד קניית שרתים, עדכון אפליקציות או מערכות הפעלה, או הפסקת או השלכת חומרה או תוכנה כשהיא מעודכנת, מכיוון שהכול מטופל על ידי חברה שנותנת פתרונות מחשוב לעסקים.

חברות שמספקות שירותי מחשוב ענן מתמחות בניהול ואבטחת שירותים אלה, עם כישורים מצוינים וצוותים מנוסים יותר מכפי שעסקים יכולים להרשות לעצמם לשכור. כך ששירותי ענן מספקים שירותים מאובטחים ויעילים יותר למשתמשי הקצה.

מה ההיסטוריה של מחשוב ענן?

מחשוב ענן כמונח, קיים מאז תחילת שנו האלפיים, אבל מושג המחשוב כשירות קיים הרבה הרבה יותר זמן – כבר בשנות השישים, כאשר לשכות מחשבים אפשרו לחברות לשכור זמן על מיינפריים, ללא הצורך לקנות אחד לעצמם.

שירותי ‘שיתוף זמן’ אלה הוטלו ברובם בגלל עליית המחשבים האישיים, שהפכו את הבעלות על מחשבים לזולה בהרבה, ואז עלו מרכזי נתונים ארגוניים שבהם חברות היו מאחסנות כמויות אדירות של נתונים.

אבל רעיון השכרת גישה לכוח מחשוב עלה שוב ושוב בקרב ספקי שירותי היישומים, מחשוב השירות ומחשוב הרשת של סוף שנות התשעים ותחילת שנות האלפיים והוביל להתפתחות שרת בענן.

מה מציעים פתרונות אחסון בענן?

משמעות שכירת שירותי שרת בענן פירושה שחברות יכולות להתקדם במהירות גבוהה יותר על פרויקטים ולבחון מושגים ללא רכש ממושך ועלויות גדולות מראש, מכיוון שהתשלום הוא רק עבור המשאבים הנצרכים.

תפיסה זו של זריזות עסקית מוזכרת לעתים קרובות על ידי תומכי ענן כיתרון מרכזי. היכולת להפיץ שירותים חדשים ללא זמן ומאמץ שקשורים לרכש IT מסורתי, אמור להיות שקל יותר להתחיל לעבוד עם יישומים חדשים מהר יותר, ואם אפליקציה חדשה מתבררת כפופולרית מאוד, הטבע האלסטי של הענן פירושו שקל יותר להגדיל אותה במהירות.

למשל:

לחברה עם אפליקציה שיש לה שיאים גדולים בשימוש, שמשמשת רק בחלק מהשבוע או בתקופה מסוימת של השנה, הגיוני מבחינה כלכלית לקבל שירותי אירוח שרת בענן. 

המעבר ליישום שמתארח בענן עבור שירותים כמו דואר אלקטרוני, מרכזיות או CRM מסיר את העומס מצוות ה-IT הפנימי ומוזיל את ההוצאות הכלכליות של החברה.

למה השירות נקרא מחשוב ענן?

תפיסה בסיסית שעומדת מאחורי מחשוב ענן היא שמיקום השירות, ורוב הפרטים כמו החומרה או מערכת ההפעלה שעליהם היא פועלת, אינם רלוונטיים במידה רבה למשתמש. מתוך מחשבה זו, מטאפורת הענן הושאלה מתוכניות רשת טלקומיות ישנות, שברובן רשת הטלפון הציבורית, ובהמשך האינטרנט, הוצגה כענן, על מנת לציין שזה פשוט לא משנה. 

זה היה רק ענן של דברים. זוהי פשטות יתר כמובן; כי עבור לקוחות רבים מיקום השירותים והנתונים שלהם נותר נושא מרכזי. בניית התשתית לתמיכה במחשוב ענן מהווה כיום הוצאה משמעותית לארגונים וחברות, וההוצאות על טכנולוגיות מידע פנים-ביתיות ממשיכות לגלוש ככל שעומסי העבודה הממוחשבים ממשיכים לעבור לענן.

אילו שירותי אחסון בענן זמינים?

שירותי מחשוב ענן מכסים היום מגוון עצום של אפשרויות, החל מיסודות שירותי אחסון בענן, רשת וכוח עיבוד, דרך עיבוד שפות טבעיות ובינה מלאכותית, כמו גם יישומי משרד סטנדרטיים. כמעט כל שירות שאינו מחייב בעלי עסקים להיות קרובים פיזית לחומרת המחשב בה הם משתמשים, יכול היום להיות מועבר דרך שרת בענן.

מחשוב ענן מבוסס על מספר רב של שירותים, וכולל שירותי צרכנים כמו:

  • גיבוי שרת בענן של מסמכים, תמונות וקבצים.
  • הפעלת מרכזיות על הענן.
  • שירותי מחשוב ענן.
  • שירותי רישוי ותוכנה.
  • שירותי IT.
  • אבטחת מידע וסייבר.
  • פתרונות אחסון בענן ותשתיות וציוד.

נטפליקס, למשל, מסתמכת על שירותי מחשוב ענן על מנת להפעיל את שירות הזרמת הווידיאו שלה, וגם את המערכות העסקיות האחרות שלה.

מה עושה אימוץ שרת וירטואלי בענן לתקציבי IT?

פתרונות שרת וירטואלי בענן מאפשר להעביר את ההוצאות מהוצאות הון להוצאות תפעוליות כשחברות רוכשות מחשוב כשירות ולא בצורה של שרתים פיזיים. 

התנהלות זו מאפשרת לחברות להימנע מגידול משמעותי בהוצאות ה-IT, שבאופן מסורתי לא ניתן לראות בפרויקטים חדשים; שירותי מחשוב ענן מאפשרים לפנות מקום בתקציב בהתנהלות קלה יותר מאשר פנייה למנהל הכספים וחיפוש אחר תקציב גדול יותר לפתרונות המחשוב של החברה. 

חברות פונות יותר ויותר לתשתיות שרת וירטואלי בענן ושירותי מחשוב ענן כדי להגדיל את הגמישות ולהפחית לחץ על תקציבי ההון. כמובן שאין פירוש הדבר שמחשוב ענן תמיד או בהכרח זול יותר מאשר שמירה על יישומים בתשתיות בתוך החברה; ליישומים עם דרישה צפויה ויציבה לעוצמת מחשוב, שירותים אלו יכולים להיות זולים יותר, לפחות מבחינת כוח עיבוד, כדי לשמור על הנתונים הממוחשבים.

איזה שיקולים כדאי לקחת בחשבון לפני שעוברים לשירותי שרת בענן?

כדי להעביר מערכות ממוחשבות לאחסון על שרת בענן, כדאי להבין תחילה את היקף התשתית הקיימת. יש הרבה נתונים לחשוב עליהם, כמו למשל: 

  • שיקולים ברורים כמו עלות הפעלת מרכזי נתונים ותוספות כמו קווי חכירה. 
  • עלות החומרה הפיזית – שרתים ופרטי מפרטים כמו מעברים, ליבות ו-RAM, בתוספת עלות האחסון.
  • חישוב עלות היישומים, גם אם אתם מתכננים לזרוק אותם, לארח אותם מחדש על שרת בענן ללא שינוי, לבנות אותם מחדש לחלוטין, או לקנות חבילת שירותי מחשוב ענן חדשה לחלוטין.

לכל אחת מהאפשרויות יש השלכות של עלויות שונות, אבל היתרון המשמעותי של שרת בענן הוא היכולת לספק שירותים חדשים מהר יותר, ביעילות, ובקלות, כמו גם להגן ולאבטח את הנתונים העסקיים הממוחשבים.

כמה מילים לסיום

המעבר לענן עוזר לחברות לחשוב מחדש על תהליכים עסקיים ולהאיץ ולייעל את השינוי בתפקוד העסקי. 

חברות מסוימות שצריכות להגביר תנופה סביב תוכניות הטרנספורמציה הדיגיטליות שלהן, נהנות משירותי מחשוב ענן, ההוצאות המוזלות על אחסון הנתונים, התמיכה והשירות המצוינים של חברות שמספקות פתרונות מחשוב לעסקים, ובעיקר מהאבטחה המעולה של הנתונים הממוחשבים.

לוגו של וואטסאפ
דילוג לתוכן